MASA ITU KEHIDUPAN

IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA

IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA

Selasa, 22 Disember 2009

Jaulah Ziarah



Jauh perjalanan Luas pengalaman.. Program jaulah ziarah yang di sertai oleh beberapa orang akhawat dan anak-anak meninggalkan kenangan manis yang akan terpahat di hati. Jaulah ziarah yang telah berlalu pada 6 dec 2009 yang lalu merupakan program penutup tirai buat tahun 2009 ini.

Walaupun hanya di sertai oleh 2 buah kenderaan 4wd, namun sudah cukup untuk memberi impak tarbawi buat yang menyertainya. 5 buah rumah yang dikunjungi bermula seawal lebih kurang jam 8 pagi. Menziarahiteman yang berada di luar daerah Seremban.

Rumah pertama yang di kunjungi ialah rumah ustazah Nik Norsaha, rombongan di sambut dengan ramah mesra sekali di kediamannya di Taman Seri Rembau yang baru sahaja didiami. Bertaaruf bagi yang belum berkenalan dan bertanya khabar. Berlaku juga episod jejak kasih antara guru dan murid di check point ini, Di mana ukhti Hajar menitiskan air mata terharu apabila bertemu gurunya ustazah Nik yang sudah tidak ketemu sekian lama.

Perjalanan yang masih muda di teruskan. Ustazah nik turut menyertai jaulah ini untuk menjenguk ukhti Hasmah di kediamannya di Tampin. Demikian juga halnya , hangat ukhuwwah yang dapat di rasai. bersembang berbual bagaikan adik beradik. Bersarapan dengan aneka juadah. Roti jala yang dibawa khas dari Seri Rembau, Lontong, Mee hon , Keropok, jeli dan minuman sudah cukup mengenayangkan.Namun ini bukanlah rumah yang terakhir.

Kedua kenderaan 4WD yang dinaiki untuk jaulah ini terus meluncur menuju Gemencheh. Pserta-peserta cilik seperti Naim, Farhad, amal, jihad , Rumaiso', rufaidah dan iman menyerikan lagi program ini. Begitu juga anak-anak perempuan yang di bawa agar terus menyemai kasih antara mereka dengan makcik-makcik. yusra, Nabaha dan Atirah adalah tiga orang puteri yang turut memeiahkan jaulah ini.

Di Gemencheh rombongan menziarahi ukhti Maziah sekeluarga, anak-anaknya 5 0rang semua berada disisinya. Terubat rindu kerana sekian lama tak berjumpa. Di sini waktu zohor telah masuk tiba masanya untuk bersolat. Aduh.. Ustazah Maziah rupanya dan bersedia dengan nasi impit dan rendang ayam..! alhamdulillah semua dinikmati dengan syukur,,

Walupun sang suria sudah mula gelincir namun perjalanan masih perlu di teruskan. iaitu ke Seri Jempul yang perjalanannya memakan satu jam juga. Bertolak jam 3.30 dan sampai dirumah ukhti Huda jam 4.30 petang. Beliau tinggal di kuaters jabatan agama Jempol. Kalau tak ikut jaulah ni entah bilalah akhawat kan sampai di sini, al maklumlah masing-masing sibuk..

Seperti iasa Ukhti huda menyambut dengan senyumannya.. dan ada suprise lagi.. Ukhti huda menyambut dengan hidangan air tangannya sendiri, roti buatan sendiri di cecah kari daging dan pizza. Rendang yang kami bawa tak sempat di jamah.. tak muat perut!!

Alang-alang sampai di sini ahlil jaulah melapangkan masa untuk melawat-lawat kedai mini ukhti Huda.. kedai barang makanan halal. Bershopinglah akhawat di sini.. bawa balik buah tangan untuk anak-anak dan suami di rumah kononnya, di samping membantu memajukan kedai Puan Huda.

Mata hari sudah semakin terbenam,, ayuh... satu rumah lagi yang perlu di ziarahi. Kediaman ukhti Zubaidah, yang ketika ini sedang menjaga ibunya yang sakit tua,, Semuga ziarah ini akan membawa rahmat..Azan maghrib berkumandang ketika jaulah betulbetul berada di pekan kuala Pilah. Singgah masjid?? tak.. sebab anak-anak yang ramai agak kurang selesa sedikit.

Setelah solat maghrib di rumah Ukhti Zubaidah, beliau menjemput ahlil jaulah untuk makan malam. Murah rezki rupanya orang bermusafir ni.Anak-anak makan dengan selera sekali..

Tibalah waktu untuk beransur pulang. Jaulah sudah sampai kepenghujungnya. Walau letih tapi puas dan berbaloi.. itulah kemanisan ukhuwah.. Setelah buah tangan dihulurkan,, masing-masing bersalaman untuk pulang . Jam 9.45 malam perjalanan pulang ke Seremban.
Tiba d Seremban jam 10.30 malam. Semuga Allah merahmati jaulah ziarah ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan